Planda tarım kenti Isparta’nın ekonomik, sosyal ve mekânsal çözümlemesinin yapılabilmesi amaçlanıyor. Kırsal Kalkınma Planında Isparta tarım ve hayvancılığı her yönü ile ele alınarak bilimsel veriler ışığında geliştirilmesi planlanıyor.
Isparta’da kırsal alanda gelişimi ve özellikle bir tarım kenti olan Isparta’nın tarım ve hayvancılık konusunda geleceği belirleyecek olan Kırsal Kalkınma Planı taslağı yayımlandı. Çok sayıda kurumdan 200 kişinin katkısı ile hazırlanan Kalkınma Planında 5 ana stratejik hedef belirlendi.
“Kırsal Ekonominin Geliştirilmesi Ve İstihdam İmkânlarının Artırılması, Kırsal Çevrenin İyileştirilmesi Ve Doğal Kaynakların Sürdürülebilirliğinin Sağlanması, Kırsal Yerleşimlerin Sosyal Ve Fiziki Altyapısının Geliştirilmesi, Kırsal Toplumun Beşeri Sermayesinin Geliştirilmesi Ve Yoksulluğun Azaltılması, Yerel Kalkınmaya İlişkin Kurumsal Kapasitesinin Geliştirilmesi” başlıkları altında sıralanan hedeflere ulaşmak açısından yapılacak çalışmalarda en ince detayları ile planlandı.
REFERANS NİTELİĞİNDE
Isparta Kırsal Kalkınma Planı, Dokuzuncu Kalkınma Planı (2007-2013) ve Onuncu Kalkınma Planı (2014-2018) hedefleri doğrultusunda oluşturulan ulusal kırsal kalkınma politikalarının Isparta özelinde ekonomik, sosyal ve mekânsal çözümlemesinin yapılabilmesi amacıyla hazırlandı.
Plan, ulusal düzeydehazırlanan Ulusal Kırsal Kalkınma Stratejisi (2010-2013) ve Ulusal Kırsal Kalkınma Stratejisine (2014-2020) uyumlu olacak şekilde Kırsal Kalkınma Planı (2010-2013) örnek alınarak, Isparta’nın kırsal alanında uygulanacak faaliyetleri ve bu faaliyetlerden sorumlu kuruluşları belirleyen referans niteliği taşıyor.
UYGULAMA DÜZEYİNİN ARTIRILMASI
Isparta Kırsal Kalkınma Planında kırsal kalkınma; ulusal politikalarda ele alındığı şekilde tarım sektörüne ilave olarak bölgesel gelişme politikaları ile birlikte ele alındı. Bu kapsamda tarım dışı alanlarda da müdahaleye yönelik faaliyetler belinlendi. Isparta Kırsal Kalkınma Planı’nın uygulama düzeyinin artırılması; kurumlar arasında işbirliği ve koordinasyonun sağlanmasına, yerel düzeyde kurumsal kapasitenin güçlendirilmesine, özel sektör ve sivil toplum kuruluşlarının katkılarının artırılmasına, üreticilere yönelik finansal desteklerin artırılmasına, destekleme araçlarının çeşitlendirilmesine, izleme ve değerlendirme faaliyetlerinin yapılmasına, sunulan kamusal hizmet kalitesinin iyileştirilmesine, kaynak kullanımında yerel ihtiyaçların gözetilmesine, uygulamalarda yerel katılımcılığın ve sahiplenmenin artırılmasına bağlı.
5 BÖLÜMDEN OLUŞUYOR
Isparta Kırsal Kalkınma Planı (2014-2019) 5 bölümden ve eklerden oluşuyor. Birinci bölümde, Planın hazırlanma gerekçesi, amacı, kapsamı ve hazırlık süreci açıklanırken, ikinci bölümde Isparta ilinin mevcut durumu üzerinde duruldu. Isparta’daki yerleşim deseni, örgütlenme yapısı, temel ekonomik faaliyetler, sosyo-ekonomik gelişmişliği gibi konular ele alındı. Üçüncü bölümde ise Ulusal Kırsal Kalkınma Stratejisine uyumlu olarak hazırlanan Planın stratejik çerçevesi yer alıyor. Bu bölümde 2014-2019 yılları olan Plan döneminde; yapılacak faaliyetler, sorumlu kuruluşlar ve izleme göstergelerine yer verildi. Dördüncü bölümde ise Planın mali çerçevesi ele alındı. Plan faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi kapsamında değerlendirilebilecek ulusal ve uluslararası fonlar aktarıldı. Beşinci bölümde Plan faaliyetlerinin uygulama düzeyinin artırılması amacıyla oluşturulacak koordinasyon yapısı ile izleme değerlendirme yapısı tamamlandı.
Ekler bölümünde ise plan hazırlık süreci protokol metni, katkı sağlayanlar listesi ile izleme döneminde kullanılacak olan form yer alıyor.
ÖNCELİKLE TEDBİR VE FAALİYETLER BULUNUYOR
Ulusal Kırsal Kalkınma Stratejisi ile uyumlu olarak hazırlanan, Kırsal Kalkınma Planı Isparta’nın kırsal kalkınma alanındaki öncelikli tedbir ve faaliyetlerini içeriyor. Belirlenen tedbir ve stratejilerin temel dayanağı Ulusal Kırsal Kalkınma Stratejisi’nde yer alan stratejik amaç ve önceliklerdir. Bu stratejik amaç ve önceliklerle uyumlu olarak, Plan hazırlık sürecinde oluşturulan Tematik Çalışma Gruplarındaki paydaşlar tarafından toplantılarda önerilen tedbir ve faaliyet taslakları, Çekirdek Grup tarafından uyumlaştırıldıktan sonra, yerel ve teknik danışma süreci ile kurum görüşleri alınarak sonuçlandırıldı.
Ulusal Kırsal Kalkınma Stratejisinde belirlenmiş olan 5 stratejik amaç ve 11 öncelik alanından oluşan politika çerçevesi doğrultusunda; Isparta Kırsal Kalkınma Planının tedbir ve faaliyetleri belirlenmiş ve bu tedbir ve faaliyetler Planın temelini oluşturdu. Bu Plan Isparta için hayata geçirilecek kırsal kalkınma uygulamaları açısından bağlayıcı niteliktedir.
Belirtilen süreçler sonucunda, elde edilen öncelik tedbir ve faaliyet sayısı, stratejik amaçlar itibarıyla şu şekilde oluşmuştur;
• Stratejik Amaç 1’de 2 öncelik 10 tedbir ve 33 faaliyet
• Stratejik Amaç 2’de 3 öncelik 9 tedbir ve 27 faaliyet
• Stratejik Amaç 3’de 2 öncelik 10 tedbir ve 25 faaliyet
• Stratejik Amaç 4’de 2 öncelik 5 tedbir ve 23 faaliyet
• Stratejik Amaç 5’de 2 öncelik 6tedbir ve 6 faaliyet
Isparta Kırsal Kalkınma Planında toplam 5 stratejik amaç, 11 öncelik, 40 tedbir ve 114 faaliyet bulunuyor. Kalkınma Planında yer alan 5 ana stratejik hedef ise şöyle belirlendi;
1) Kırsal Ekonominin Geliştirilmesi ve İstihdam İmkanlarının Artırılması
Öncelik 1.1 Tarım ve Gıda Sektörlerinin Rekabet Gücünün Geliştirilmesi
Öncelik 1.2 Kırsal Ekonominin Çeşitlendirilmesi
2) Kırsal Çevrenin İyileştirilmesi ve Doğal Kaynakların Sürdürülebilirliğinin
Öncelik 2.1 Toprak ve Su Kaynaklarının Sürdürülebilirliğinin Sağlanması
Öncelik 2.2 Tarım Arazilerinin Kullanımında Etkinliğin Sağlanması
Öncelik 2.3 Orman Kaynaklarının Sürdürülebilirliğinin Sağlanması
3) Kırsal Yerleşimlerin Sosyal ve Fiziki Altyapısının Geliştirilmesi
Öncelik3.1 Fiziki Altyapının Geliştirilmesi
Öncelik3.2 Sosyal Altyapının Geliştirilmesi
4) Kırsal Toplumun Beşeri Sermayesinin Geliştirilmesi ve Yoksulluğun Azaltılması
Öncelik4.1 Beşeri Sermayenin Geliştirilmesi
Öncelik4.2 Yoksullukla Mücadelenin Güçlendirilmesi
5) Yerel Kalkınmaya İlişkin Kurumsal Kapasitenin Geliştirilmesi
Öncelik5.1 Kamunun Hizmet Sunum Kapasitesinin Geliştirilmesi
Öncelik5.2 Yerel Kalkınmaya Yönelik Girişimlerin Güçlendirilmesi
PLANIN MALİ ÇERÇEVESİ
Planın stratejik amaçlarına ulaşılabilmesi ve ortaya konan öncelik, tedbir ve faaliyetlerin uygulanabilmesi için çeşitli finansal kaynakların kullanılması gerektiği belirtilerek planın mali çerçevesi şu şekilde ele alındı. “Planın uygulanabilmesi açısından ulusal ve uluslararası kaynaklarla desteklenmesi gerekmektedir. Özel Sektör kaynaklarının Plan amaçları doğrultusunda harekete geçirilmesi için eş finansman mekanizması üzerinden proje bazlı desteklerin artırılması gerekmektedir.
Bu kapsamda yapılabilecek yatırımları destekleyen ulusal mali destek mekanizmaları; Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Enerji ve Tabi Kaynaklar Bakanlığı, KOSGEB, TKDK, TÜBİTAK destekleri ve kamu bankaları ile özel bankaların sağladığı kredi destekleri olarak sayılabilir.
IPA fonları, BM kuruluşları/programları tarafından kullandırılan hibe fonları, İkili teknik işbirliği çerçevesinde ülkemize kullandırılan hibe fonları Plan kapsamında faydalanılabilecek uluslararası kaynaklardır.”
Plan Isparta Valiliği, Süleyman Demirel Üniversitesi Rektörlüğü, Ticaret ve Sanayi Odası Başkanlığı, Esnaf ve Sanatkarlar Odası Birliği Başkanlığı, Batı Akdeniz Kalkınma Ajansı Genel Sekreterliği, İl Özel İdaresi Genel Sekreterliği, Orman Bölge Müdürlüğü ve DSİ. 18.Bölge Müdürlüğü, Ticaret Borsası Başkanlığı, Ziraat Odası Başkanlığı tarafından imzalandıktan sonra yürürlüğe girecek.